TKI-toimintaan liittyviä hyödyllisiä sosiaalisen median yhteisöpalveluita ovat esimerkiksi LinkedIn, ResearchGate ja Academia.edu. Verkostoituminen voi tarjota useita etuja asiantuntijatyössä:
Tutkijan sosiaalisen median yhteisöpalveluita ovat mm. ResearchGate ja Academia.edu. Esimerkiksi ResearchGatessa voit luoda oman profiilin, lisätä linkkejä omiin julkaisuihisi, seurata oman alasi uusimpia tutkimuksia, perustaa ryhmiä ja osallistua keskusteluun. Palvelun kautta saat lisää näkyvyyttä tutkimuksellesi. Ylipäätään aktiivisuus verkossa voi lisätä näkyvyyttäsi.
Jos artikkelisi on julkaistu esimerkiksi jossakin tieteellisessä julkaisussa ja haluat tallentaa/ladata sen johonkin yhteisöpalveluun, tarkista onko sinulla oikeus tehdä niin vai onko ainoastaan kustantajalla/rahoittajalla oikeus jakaa julkaisua.
Jos lataat itsellesi esimerkiksi ResearchGatesta muiden julkaisuja, joita haluat jakaa muille, muista tarkistaa julkaisun käyttöehdot alkuperäisestä lähteestä (esim. tieteellisestä julkaisusta) tai tarvittaessa tiedustele lupaa ja/tai tarkempia tietoja henkilöltä, joka on tallentanut/ladannut julkaisun palveluun.
HUOM: Yhteisöpalvelut eivät täytä Open Access -julkaisemisen kriteereitä ja saattavat jopa vähentää avoimen julkaisemisen positiivisia vaikutuksia. Ne eivät ole julkaisualustoja.
Ei riitä. Tutkijoiden sosiaalisen median palveluihin liittyy monia ongelmia:
Lue lisää Irene Ylösen artikkelista ResearchGate vai julkaisuarkisto - vai molemmat?
Toimit varmuudella julkaisusopimuksesi ehtojen mukaisesi kun linkität julkaisusi yhteisöpalveluun sen sijaan että lataat sinne pdf-version artikkelistasi. Esimerkiksi ResearchGate kannustaa lataamaan julkaisun tiedoston (esim. pdf-muotoisena), mutta voit jakaa sen sinne myös lisäämällä julkaisusi verkko-osoitteen palveluun. Käytä selainikkunan osoiterivin osoitteen sijaan pysyvän tunnisteen sisältävää verkko-osoitetta:
Avoimen julkaisun linkittäminen käyttämällä DOI-tunnisteen sisältävää julkaisun linkkiä, esim. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24770
Julkaisusi rinnakkaistallenteen linkittäminen URN-osoitteella, esim. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041426624
Hyvät puolet | Huonot puolet |
---|---|
Tutkimuksesi näkyvyys ja vaikuttavuus oletettavasti kasvavat, jos olet palveluissa aktiivinen. Ylipäätään läsnäolo verkossa luultavasti lisää näkyvyyttäsi. Palvelut ovat ensisijaisesti viestintäkanavia, niitä ei pidä käyttää aineistojen pitkäaikaissäilytykseen. Muista varmistaa julkaisujesi pitkäaikaissaatavuus tallentamalla ne julkaisuarkistoon (Turku AMK, Theseus-julkaisuarkisto). |
Pitkäaikaissäilytys ja -saatavuus ei ole turvattu. Palvelussa ei yleensä ole pysyviä tunnisteita, versionhallintaa, CC-lisensointia tai kuvailutietojen tallennusmahdollisuutta. Yleensä palvelun käyttö vaatii kirjautumisen ja oman profiilin luomisen avoimen tieteen periaatteiden vastaisesti. |
Kaupallisten palvelujen sovellukset tarjoavat erilaisia interaktiivisia ominaisuuksia, kuten keskustelupalstoja sekä mahdollisuuden seurata kollegojen työtä ja päin vastoin. |
Palvelut edellyttävät henkilökohtaisten tietojen, sekä ladattavan ja syntyvän datan luovuttamista palveluntarjoajalle. Arkaluontoisten tietojen käsittelystä ei välttämättä ole huolehdittu. Omat ja kontaktiesi tiedot saatetaan myydä kolmansille osapuolille. Useimmat palvelut toimivat EU-/ETA-alueen ulkopuolella. |
Uusien kontaktien luominen ja yhteisöllisyys. Antaa tutkimusyhteisölle mahdollisuuden välittömäämn palautteen antoon ja siihen vastaamiseen. | Business-logiikka: Palveluntarjoaja voidaan myydä ylikansalliselle yhtiölle, jonka toimintaa et välttämättä halua tukea. |
Mahdollisuus tallentaa opetusmateriaaleja, luonnoksia ja muita aineistoja. |
Koko palvelu tai osa sen käyttökelpoisista ominaisuuksista saattaa muuttua maksulliseksi (vrt. Spotify, Academia.edu). Palvelut sisältävät mainoksia ja lähettävät sinulle roskapostia. |
Lähde: Helsingin yliopiston kirjasto: Avoin julkaiseminen: Rinnakkaistallennus (Green OA), CC BY.
Tähän oppaaseen on koottu ohjeita ja tietoa kirjaston asiantuntijapalveluista tutkimukselle.
HUOM: Linkkien kautta voit päätyä toisiin oppaisiin, palaa takaisin backspace-näppäimellä.
Sinun tulee huolehtia tekijänoikeusasioista, jos jaat julkaisuja sosiaalisessa mediassa. Tarkista lehtien ja kustantajien tekijänoikeuskäytännöt:
Monella lehdellä on sivuillaan tietoa, miten omaa artikkelia voi jakaa kaupallisissa some-palveluissa. Alla joitain esimerkkejä:
Aiemmin tieteellisten artikkelien kirjoittajat saivat ns. complimentary copyja omasta artikkelistaan muille vapaasti jaettavaksi. Nyt julkaisemisen siirryttyä verkkoon, sinulla on edelleen samankaltainen mahdollisuus, esimerkiksi Elsevierillä ja Wileylla:
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Ei koske kuvia tai videoita, ellei erikseen mainittu.